Algemene voorwaarden AR-ART

E-mail: info@ar-art.nl

Website: www.ar-art.nl

Artikel 1 – Definities

  1. AR-ART: AR-ART, gevestigd te Someren, KvK-nummer 94307210.
  2. Klant: degene met wie AR-ART een overeenkomst is aangegaan.
  3. Partijen: AR-ART en Klant samen.
  4. Consument: een Klant die tevens een individu is en die als privépersoon handelt.


Artikel 2 – Toepasselijkheid

  1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, bestellingen, overeenkomsten en leveringen van diensten of producten door of namens AR-ART.
  2. AR-ART en de Klant kunnen alleen afwijken van deze voorwaarden als dat schriftelijk is afgesproken.
  3. AR-ART en de Klant sluiten de toepasselijkheid van de algemene voorwaarden van de Klant of van anderen nadrukkelijk uit.


Artikel 3 – Aanbiedingen en offertes

  1. Aanbiedingen en offertes van AR-ART zijn vrijblijvend, tenzij daarin uitdrukkelijk anders vermeld.
  2. Een aanbod of offerte is 2 weken geldig, tenzij er een andere termijn in het aanbod of de offerte staat.
  3. Aanvaardt de Klant een aanbod of offerte niet binnen de geldende termijn, dan vervalt het aanbod of de offerte.
  4. Aanbiedingen en offertes gelden niet voor nabestellingen, tenzij AR-ART en de Klant dit schriftelijk afspreken.


Artikel 4 – Aanvaarding

  1. Bij aanvaarding van een vrijblijvende offerte of aanbieding, mag AR-ART de offerte of het aanbod alsnog binnen 3 dagen na ontvangst van de aanvaarding intrekken, zonder dat de Klant hieraan enige rechten kan ontlenen.
  2. Mondelinge aanvaarding van de Klant verbindt AR-ART slechts, nadat de Klant deze schriftelijk of elektronisch heeft bevestigd.


Artikel 5 – Prijzen

  1. AR-ART hanteert prijzen in euro’s, inclusief btw en exclusief overige kosten zoals administratie- of verzendkosten, tenzij schriftelijk anders is afgesproken.
  2. AR-ART mag de prijzen van zijn diensten en producen op zijn website en in andere uitingen altijd wijzigen.
  3. AR-ART en de Klant spreken voor een dienstverlening een totaalbedrag als richtprijs af, tenzij schriftelijk anders wordt afgesproken.
  4. AR-ART mag tot 10% van de richtprijs afwijken.
  5. AR-ART moet de Klant op tijd laten weten waarom een hogere prijs gerechtvaardigd is, wanneer de richtprijs hoger dan 10% gaat uitvallen.
  6. De Klant mag het deel van de opdracht dat boven de richtprijs (vermeerderd met 10%) uitkomt laten vervallen, wanneer de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen.
  7. AR-ART mag de prijzen jaarlijks aanpassen.
  8. AR-ART zal de prijsaanpassingen meedelen aan de Klant voorafgaand aan de ingang ervan.
  9. Een consument mag de overeenkomst met AR-ART opzeggen wanneer hij het niet eens is met de prijsverhoging.


Artikel 6 – Betalingen en betalingstermijn

  1. AR-ART mag bij het aangaan van de overeenkomst een aanbetaling tot 50% van het afgesproken bedrag verlangen.
  2. De Klant moet de betaling direct, of maximaal binnen 14 dagen na levering hebben voldaan.
  3. De betalingstermijnen die AR-ART hanteert, zijn fatale betalingstermijnen. Dat betekent dat indien de Klant het afgesproken bedrag niet uiterlijk op de laatste dag van de betalingstermijn heeft betaald, hij automatisch in verzuim en in gebreke is, zonder dat AR-ART aan de Klant een aanmaning hoeft te sturen of in gebreke hoeft te stellen.
  4. AR-ART mag een levering afhankelijk stellen van onmiddellijke betaling dan wel een zekerheidstelling eisen voor het totale bedrag van de diensten of producten.


Artikel 7 – Gevolgen te late betaling

  1. Betaalt de klant niet binnen de afgesproken termijn, dan mag AR-ART de wettelijke rente per maand voor niet-handelstransacties en de wettelijke rente per maand voor handelstransacties in rekening brengen vanaf de dag dat de Klant in verzuim is, waarbij een gedeelte van een maand voor een hele maand wordt gerekend.
  2. Wanneer de Klant in verzuim is, moet hij bovendien buitengerechtelijke incassokosten en eventuele schadevergoeding betalen aan AR-ART.
  3. De incassokosten worden berekend aan de hand van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten.
  4. Wanneer de Klant niet op tijd betaalt, mag AR-ART zijn verplichtingen opschorten totdat de Klant heeft betaald.
  5. In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling aan de zijde van de Klant, zijn de vorderingen van AR-ART op de Klant onmiddellijk opeisbaar.
  6. Weigert de Klant zijn medewerking aan de uitvoering van de overeenkomst door AR-ART, dan moet hij nog steeds de afgesproken prijs betalen.


Artikel 8 – Garantie

  1. Voor een periode van een jaar, verleent AR-ART garantie op de geleverde diensten, tenzij dit schriftelijk anders is overeengekomen met de Klant.
  2. Onzorgvuldig omgaan, of onjuist gebruik na de reparatie, door de Klant behoren niet tot de in artikel 8.1 benoemde garantie. 


Artikel 9 – Uitvoering van de overeenkomst

  1. AR-ART voert de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en volgens eisen van goed vakmanschap uit.
  2. AR-ART mag de afgesproken dienstverlening in zijn geheel of deels laten uitvoeren door anderen.
  3. De uitvoering van de overeenkomst gebeurt in overleg en na een schriftelijk akkoord en betaling van een eventueel voorschot door de Klant.
  4. De Klant moet ervoor zorgen dat AR-ART op tijd kan beginnen aan de uitvoering van de overeenkomst.
  5. Zorgt de Klant er niet voor dat AR-ART tijdig kan beginnen, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten voor rekening van de Klant.


Artikel 10 – Informatieverstrekking door de Klant

  1. De Klant stelt alle informatie, gegevens en bescheiden die relevant zijn voor de correcte uitvoering van de overeenkomst tijdig en in gewenste vorm en op gewenste wijze beschikbaar aan AR-ART.
  2. De Klant staat in voor de juistheid en volledigheid van de ter beschikking gestelde informatie, gegevens en bescheiden, ook indien deze van derden afkomstig zijn, voor zover uit de aard van de overeenkomst niet anders voortvloeit.
  3. Wanneer en voor zover de Klant dit verzoekt, retourneert AR-ART de betreffende bescheiden.
  4. Stelt de Klant niet, niet tijdig of niet behoorlijk de door AR-ART redelijkerwijs verlangde informatie, gegevens of bescheiden beschikbaar en loopt de uitvoering van de overeenkomst hierdoor vertraging op, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten en extra uren voor rekening van de Klant.


Artikel 11 – Vrijwaring

  1. De Klant vrijwaart AR-ART tegen alle aanspraken van anderen die verband houden met de door AR-ART geleverde producten en /of diensten.


Artikel 12 – Klachten

  1. De Klant moet een door AR-ART geleverd product of verleende dienst direct of zo spoedig mogelijk onderzoeken op eventuele tekortkomingen.
  2. Beantwoord een geleverd product of verleende dienst niet aan dat wat de Klant redelijkerwijs mocht verwachten, dan moet de Klant AR-ART daarvan direct of zo spoedig mogelijk op de hoogte stellen.
  3. De Klant geeft daarbij een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming, zodat AR-ART hierop gepast kan reageren.
  4. De Klant moet aantonen dat de klacht betrekking heeft op een overeenkomst tussen de Klant en AR-ART.
  5. Wanneer een klacht gaat over lopende werkzaamheden, dan kan de Klant niet eisen dat AR-ART andere werkzaamheden gaat verrichten dan is afgesproken.


Artikel 13 – Ingebrekestelling

  1. De Klant moet een eventuele ingebrekestelling schriftelijk kenbaar maken aan AR-ART.
  2. De Klant is ervoor verantwoordelijk dat zijn ingebrekestelling AR-ART ook daadwerkelijk op tijd bereikt.


Artikel 14 – Aansprakelijkheid Klant

  1. Wanneer AR-ART een overeenkomst aangaat met meerdere Klanten, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor het nakomen van de diensten in die overeenkomst.


Artikel 15 – Aansprakelijkheid AR-ART

  1. AR-ART is alleen aansprakelijk voor schade die de Klant lijdt wanneer die schade is veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid.
  2. Wanneer AR-ART aansprakelijk is voor schade, dan geldt dat alleen voor directe schade die verband houdt met de uitvoering van een onderliggende overeenkomst.
  3. AR-ART is niet aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade, gederfde winst of schade aan derden.
  4. Wanneer AR-ART aansprakelijk is, is deze aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat door een gesloten (beroeps)aansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald. Is er geen verzekering af gesloten of wordt er geen schadebedrag uitgekeerd, dan is de aansprakelijkheid beperkt tot het (gedeelte van het) factuurbedrag waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
  5. Alle afbeeldingen, foto’s, kleuren, tekeningen, omschrijvingen op de website zijn slechts indicatief en kunnen niet leiden tot enige vergoeding, ontbinding of opschorting.
  6. AR-ART is niet aansprakelijk als het gaat om restzichtbaarheid na een reparatie. Een reparatie blijft altijd een eigen risico.


Artikel 16 – Vervaltermijn

  1. Elk recht van de Klant op schadevergoeding van AR-ART vervalt 12 maanden na de gebeurtenis waaruit de aansprakelijkheid direct in indirect voortvloeit. Hiermee wordt niet uitgesloten het bepaalde in artikel 6:89 BW.


Artikel 17 – Ontbinding

  1. De Klant mag de overeenkomst ongedaan maken wanneer AR-ART toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen, tenzij deze tekortkoming de ontbinding niet rechtvaardigt vanwege haar bijzondere aard of geringe betekenis.
  2. Is de nakoming van de verplichtingen door AR-ART nog mogelijk, dan kan ontbinding pas plaatsvinden nadat AR-ART in verzuim is.
  3. AR-ART mag de overeenkomst met de Klant ongedaan maken, wanneer de Klant zijn verplichtingen uit de overeenkomst niet volledig of niet tijdig nakomt, dan wel wanneer AR-ART kennis heeft genomen van omstandigheden die hem de goede grond geven om aan te nemen dat de Klant zijn verplichtingen niet zal nakomen.
  4. Indien de Klant de overeenkomst ontbindt zonder dat er sprake is van een toerekenbare tekortkoming van AR-ART, is de Klant verplicht 30% van het bedrag van de overeenkomst te betalen.


Artikel 18 – Overmacht

  1. In aanvulling op artikel 6:75 BW geldt dat een tekortkoming van AR-ART door de Klant niet aan AR-ART kan worden toegerekend wanneer er sprake is van overmacht.
  2. Onder de overmachtssituatie in lid 1 valt onder meer ook:
    1. Een noodtoestand zoals een burgeroorlog of natuurramp
    2. Wanprestatie of overmacht van toeleveranciers, bezorgers of anderen
    3. Stroom-, elektriciteits-, internet-, computer- of telecomstoringen
    4. Computervirussen
    5. Stakingen
    6. Overheidsmaatregelen
    7. Vervoersproblemen
    8. Slechte weersomstandigheden
    9. Werkonderbrekingen
  3. Wanneer zich een overmachtssituatie voordoet waardoor AR-ART 1 of meer verplichtingen naar de Klant niet kan nakomen, dan worden die verplichtingen opgeschort totdat AR-ART deze kan nakomen.
  4. Vanaf het moment dat een overmachtssituatie ten minste 30 kalenderdagen heeft geduurd, mogen zowel de Klant als AR-ART de overeenkomst schriftelijk in zijn geheel of deels ongedaan maken.
  5. AR-ART hoeft in een overmachtssituatie geen vergoeding aan de Klant te betalen, ook niet wanneer AR-ART hiervan voordeel heeft.


Artikel 19 – Wijziging overeenkomst

  1. Wanneer het voor de uitvoering ervan nodig is om een gesloten overeenkomst te wijzigen, kunnen de Klant en AR-ART de overeenkomst aanpassen.


Artikel 20 – Wijziging algemene voorwaarden

  1. AR-ART mag deze algemene voorwaarden wijzigen.
  2. Wijzigingen van ondergeschikt belang mag AR-ART altijd doorvoeren.
  3. Ingrijpende wijzigingen zal AR-ART zoveel mogelijk vooraf met de Klant bespreken.
  4. Een consument mag bij een ingrijpende wijziging van de algemene voorwaarden de onderliggende overeenkomst opzeggen.


Artikel 21 – Overgang van rechten

  1. De Klant kan geen rechten uit een overeenkomst met AR-ART aan anderen overdragen zonder schriftelijke toestemming van AR-ART.
  2. Deze bepaling geldt als een beding met goederenrechtelijke werking zoals in artikel 3:83 lid 2 BW.


Artikel 22 – Gevolgen nietigheid of vernietigbaarheid

  1. Wanneer 1 of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig of vernietigbaar blijken, dan heeft dit geen invloed op de overige bepaling van deze voorwaarden.
  2. Een bepaling die nietig of vernietigbaar is, wordt in dat geval vervangen door een bepaling die het dichtst inde buurt komt van wat AR-ART bij het opstellen van de voorwaarden op dat punt voor ogen had.


Artikel 23 – Toepasselijk recht en bevoegde rechter

  1. Op deze algemene voorwaarden en iedere onderliggende overeenkomst tussen de Klant en AR-ART is Nederlandse recht van toepassing.
  2. De rechter in het arrondissement van de vestigingsplaats van AR-ART is exclusief bevoegd om kennis te nemen van eventuele geschillen tussen de Klant en AR-ART, tenzij de wet iets anders bepaald.